Google komt regelmatig met nieuwe updates en afkortingen, waar E-A-T er ook een van is. Dit heeft verder niets met de food branche te maken, maar het staat juist voor expertise, authority en trustworthiness. Deze punten zijn van toepassing op de kwaliteit van landingspagina’s. Niet alleen het algoritme controleert automatisch websites, maar Google wil ze ook nog graag handmatig controleren. Dit komt voort uit de bijgewerkte Quality Evaluator Guidelines. Echter, blijven websitebeheerders met vragen zitten over Google E-A-T. Dit kunnen vragen zijn als wat precies de impact is van E-A-T op SEO werkzaamheden en waarom het nou juist zo belangrijk is. De antwoorden op deze vragen hebben wij voor je uitgezocht en hebben daarnaast ook een aantal tips voor je op een rij geplaatst om Google E-A-T te verbeteren. 

De impact van E-A-T op SEO

Technisch gezien is Google E-A-T geen rankingfactor, maar het heeft uiteindelijk wel impact op hoe jouw geschreven content rankt in de zoekmachines. Het is namelijk geen technische update van Google, maar juist een update die expliciet te maken heeft met content en de betrouwbaarheid en autoriteit daarvan. Er zijn websites waar deze regel nog iets meer voor geldt, namelijk voor de zogenaamde Your Money Your Life (YMYL) websites. Dit zijn websites die zich voornamelijk richten op de gezondheid of de financiële situatie van mensen. Deze websites geven namelijk veel advies en tips. Google wilt ervoor zorgen dat dit advies wel klopt en niet dat er misinformatie wordt verspreid. Een SEO optimalisatie voor content is daarom erg belangrijk voor deze websites. 

Waarom is EAT zo belangrijk voor webpagina’s?

Google E-A-T heeft dus drie criteria die ze gebruiken om website content te beoordelen. Ze bekijken de content en kijken of het de juiste informatie bied. De geschreven content moet als het ware van toegevoegde waarde zijn voor de bezoeker en geen misinformatie bevatten. Als je dit niet toepast op jouw website kan je ervan uitgaan dat Google dit ziet en je daardoor een lagere plek geeft in de zoekmachines. Dit is natuurlijk niet iets wat je wilt, maar hoe kan je zelf jouw content verbeteren op basis van Google E-A-T? Hieronder zijn een aantal tips voor je op een rij geplaatst.

Tips om Google E-A-T te verbeteren 

  • Zorg dat je regelmatig de content update, zodat je altijd actuele informatie deelt
  • Laat zien welke expert de content geschreven heeft (auteursinformatie)
  • Link in de geschreven content naar betrouwbare externe bronnen 
  • Gebruik structured data (Schema.org) 

Content is natuurlijk niet de enige rankingfactor die ervoor zorgt dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt. De techniek en autoriteit van een website blijven ook erg belangrijk. Mocht je zelf goed zijn in het schrijven van content en het doorvoeren van technische optimalisaties, maar geen ervaring hebben met linkbuilding. Dan kan linkbuilding uitbesteden je een uitkomst bieden. 

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *